Pages

8 Tips Pemakanan Yang Sihat

Healthy Eating Plate

Makan diet yang sihat dan seimbang adalah satu elemen penting dalam mengekalkan kesihatan yang baik. Ikuti 8 tips ini :

1. Makan makanan yang berkanji

Makanan berkanji haruslah meliputi 1/3 daripada makanan yang anda makan.Contoh makanan berkanji adalah kentang, bijirin, pasta, nasi dan roti.

Jika boleh, pilih bijiran yang penuh atau makan kentang yang belum dikupas kulitnya.Ia mengandungi lebih banyak serat dan membuatkan anda merasa kenyang.

2. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayuran

Adalah disyorkan bahawa kita makan sekurang-kurangnya lima hidangan pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran sehari. Segelas jus buah-buahan tanpa gula (100% jus) (150ml) boleh dikira sebagai satu bahagian, begitu juga dengan sayur-sayuran
yang dimasak.

Mengapa kita tidak memakan pisang untuk menggantikan bijirin sarapan pagi ataupun menukar snek yang biasa kita kunyah dengan
sekeping buah-buahan segar?

3. Makan lebih banyak ikan

Ikan adalah sumber protein yang baik dan mengandungi banyak vitamin dan mineral. Tanamkan dalam diri untuk memakan ikan sekurang-kurangnya 2 bahagian seminggu termasuk 1 bahagian untuk ikan berminyak.

Ikan berminyak mengandungi lemak omega-3,dimana ia membantu menghindari daripada penyakit jantung.Anda boleh memilih ikan tersebut dalam bentuk segar, beku dan tin , tetapi ingat bahawa ikan dalam tin dan salai tinggi kandungan garamnya.

Ikan berminyak termasuk salmon, ikan kembung , ikan trout , herring , tuna segar, dan sardin. Ikan tidak berminyak termasuk ikan kod , tuna tin , dan ikan skate . Jika anda kerap makan ikan, cuba pelbagaikan jenis ikan yang anda makan.

4. Kurangkan pengambilan lemak tepu dan gula

Kita semua memerlukan lemak dalam diet kita. Tetapi ia adalah penting untuk memberi perhatian kepada jumlah dan jenis lemak yang kita makan. Terdapat dua jenis lemak: tepu dan tak tepu. Lemak tepu yang terlalu banyak boleh meningkatkan jumlah kolesterol dalam darah, yang meningkatkan risiko anda mendapat penyakit jantung.

Lemak tepu terdapat dalam banyak makanan, seperti keju, kek, biskut, sosej, krim, mentega dan pai. Cuba untuk mengurangkan pengambilan lemak tepu dan memilih makanan yang mengandungi lemak tak tepu, seperti minyak sayuran, ikan berminyak dan avokado.

Untuk pilihan yang lebih sihat, gunakan hanya sedikit minyak sayur-sayuran.Apabila anda mempunyai daging, memilih potongan tanpa lemak dan memotong lemak yang boleh dilihat.
Kebanyakan orang makan dan minum terlalu banyak gula. Makanan bergula dan minuman, termasuk minuman beralkohol, adalah tinggi kandungan tenaganya (diukur dalam kilojoules atau kalori), dan jika dimakan terlalu kerap, boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan. Ia juga boleh menyumbang kepada kerosakan gigi, terutamanya jika dimakan antara waktu makan.

Kurangkan minum minuman bergas, minuman beralkohol, bijirin sarapan manis, kek, biskut dan pastri yang mengandungi gula tambahan: ini adalah jenis gula kita harus kurangkan pengambilannya dan bukannya gula yang terdapat dalam perkara-perkara seperti buah-buahan dan susu.

Label makanan boleh membantu: gunakannya untuk memeriksa berapa banyak kandungan gula terdapat didalam sesebuah makanan. Lebih daripada 22.5g daripada jumlah gula per 100g bermakna bahawa makanan itu tinggi kandungan gulanya, manakala 5g daripada jumlah gula atau kurang bagi setiap 100g bermakna makanan tersebut rendah kandungan gulanya.

5. Kurangkan pengambilan garam dalam makanan

Walaupun anda tidak menambah garam ke dalam makanan anda , anda masih boleh makan terlalu banyak. Kira-kira tiga suku daripada garam yang kita makan sudah terkandung dalam makanan yang kita beli, seperti bijirin sarapan pagi, sup , roti dan sos. Makan terlalu banyak garam boleh meningkatkan tekanan darah anda.

 Orang yang mempunyai tekanan darah tinggi adalah lebih cenderung untuk mendapat penyakit jantung atau mempunyai strok.Gunakan label makanan untuk membantu anda mengurangkan pengambilan garam . Lebih daripada 1.5g garam per 100g bermakna makanan tersebut tinggi kandungan garamnya. Orang dewasa dan kanak-kanak 11 tahun keatas harus makan tidak lebih daripada 6g garam sehari.

6. Aktifkan diri anda dan dapatkan berat badan yang ideal

Makan makanan yang sihat, seimbang memainkan peranan yang penting dalam mengekalkan berat badan yang sihat, yang merupakan satu bahagian penting dalam kesihatan yang baik secara keseluruhan.

Berat badan berlebihan atau obes boleh menyebabkan keadaan kesihatan seperti diabetes tahap 2, kanser tertentu, penyakit jantung dan strok. Kekurangan berat badan juga boleh memberi kesan kepada kesihatan anda. Semak sama ada anda berat badan yang sihat dengan menggunakan kalkulator berat BMI ini.

Kebanyakan orang dewasa perlu mengurangkan berat badan, dan perlu makan kurang kalori untuk mendapakan berat badan yang ideal. Makan diet yang sihat dan seimbang akan membantu: bertujuan untuk mengurangkan makanan yang tinggi lemak dan gula, dan makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.
Jangan lupa alkohol yang juga tinggi kalori, jadi, berhenti daripada mengambil minuman beralkohol boleh membantu anda untuk mengawal berat badan anda.

Aktiviti fizikal boleh juga membantu untuk mengekalkan penurunan berat badan atau mendapatkan berat badan yang sihat. Aktif  tidak semestinya perlu berada  berjam-jam di gimnasium: anda boleh mencari jalan untuk melakukan aktiviti yang sihat dalam kehidupan harian anda.

Sebagai contoh, cuba turun dari perhentian bas satu stesen daripada destinasi anda, dan berjalan ke sana. Menjadi aktif secara fizikal boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung, strok dan diabetes tahap 2.
Jika anda berasa lapar selepas melakukan aktiviti, tidak salah untuk makan, tapi pilihlah makanan atau minuman yang rendah kalorinya.

7. Banyakkan pengambilan air

Kita perlu minum kira-kira 1,6 -2 liter air setiap hari untuk menghalang kita daripada dehidrasi. Ini adalah tambahan kepada air yang kita dapat daripada makanan yang kita makan. Air masak dan susu rendah lemak adalah pilihan yang lebih sihat.

Cuba elakkan minuman ringan bergula dan bergas yang tinggi kandungan gula dan kalorinya. Jus buah-buahan tanpa gula juga adalah manis , jadi cuba untuk menghadkan berapa banyak anda minum tidak lebih daripada satu gelas (lebih kurang 150 ml) jus buah-buahan setiap hari.
Apabila cuaca panas, atau apabila kita aktif, kita mungkin memerlukan lebih banyak cecair.

8. Jangan 'skip' sarapan pagi

Sesetengah orang 'skip' sarapan pagi kerana mereka fikir ia akan membantu mereka mengurangkan berat badan. Malah, kajian menunjukkan bahawa makan sarapan pagi boleh membantu orang ramai mengawal berat badan mereka.

Sarapan yang sihat adalah satu bahagian penting dalam diet yang seimbang , dan menyediakan beberapa vitamin dan mineral yang kita perlu untuk kesihatan yang baik . Bijirin penuh , bijirin rendah gula dengan kepingan buah-buahan  adalah sarapan yang lazat dan berkhasiat.

Admin

No comments:

Post a Comment