Pages

Monorel Putrajaya

Monorel Putrajaya


Monorel Putrajaya  merupakan sebuah monorel di Putrajaya yang sedang dalam pembinaan. Pada asalnya Putrajaya dirancangkan untuk mempunyai sebuah sistem aliran ringan, malah terowong untuk sistem ini telah dijalankan, tetapi selepas rancangan ditukar, rancangan monorel terpilih. 

Monorel ini dicadangkan mempunyai dua aliran - satu sepanjang 12 km dengan 17 buah stesen, satu lagi sepanjang 6 km dengan 6 buah stesen. Pembinaan ini terhenti pada tahun 2004, dan mungkin akan diteruskan selagi bandar ini bertambah bilangan penduduk. 

Monorel ini akan termasuk Monorail Suspension Bridge, kini masih belum siap, dan Jambatan Putra. Jambatan ini akan bersambung dengan stesen ERL Cyberjaya/Putrajaya. Kos projek ini adalah sebanyak RM400 juta.

Berdasarkan Rancangan Pembangunan Rel Bandar oleh SPAD bulan Jun 2013, pertumbuhan penduduk Putrajaya dari tahun 2000 ke 2010 meningkat 815%. Kalau ikutkan laporan tu, disasarkan tahun 2016 nak mula bina monorel Putrajaya sampai tahun 2020, sama siap dengan KVMRT2.



Monorel Putrajaya


Monorel Putrajaya


Monorel Putrajaya



Monorel Putrajaya


Monorel Putrajaya







Admin

No comments:

Post a Comment